Fotografia krajobrazowa jest zwykle słusznie kojarzona z szerokim kątem, chociaż teleobiektywy też pozwalają zbudować ciekawe kompozycje i są często wykorzystywane przez profesjonalistów. W obu przypadkach zmiennoogniskowe obiektywy do krajobrazu będą jednak bardziej uniwersalne i praktyczniejsze niż „stałki”. Sprawdź, jakie obiektywy do krajobrazu sprawdzą się najlepiej.
Jaki obiektyw wybrać do krajobrazu?
Podstawowe obiektywy do fotografowania krajobrazu to szerokokątne i ultraszerokokątne zoomy. Duże pole widzenia pozwala zmieścić w kadrze więcej przestrzeni, a jednocześnie zaakcentować i uwypuklić pierwszy plan. Taki efekt wieloplanowości jest szczególnie przydatny nad morzem czy w górach, choć obiektyw o krótkich zakresach ogniskowych (np. 10-24 czy 18-35) będzie często najbardziej przydatną optyką także w przypadku innych pejzaży.
Chociaż w fotografii krajobrazowej niezaprzeczalnie króluje szeroki kąt, wielu profesjonalnych fotografów wykorzystuje też teleobiektywy. Często, gdy są w jakimś miejscu, zaczynają od zdjęć wykonanych szerokokątnym obiektywem do krajobrazu, a następnie zakładają zoom tele, by poszukać dalszych obiektów do sfotografowania. Zwykle nie muszą to być ciężkie superteleobiektywy, lecz wystarczy poręczniejszy sprzęt o zakresie np. 70-200 mm lub 70-300 mm.
Długa ogniskowa pozwala zbudować ciekawą kompozycję poprzez skupienie się na szczegółach i przybliżenie odległych elementów. Teleobiektyw przyda się wszędzie tam, gdzie interesujący efekt da wykadrowanie fragmentu planu lub zacieśnienie perspektywy. W pierwszym przypadku może to być na przykład szczyt lub masyw górki. Zagęszczenie perspektywy, czyli wizualne zbliżenie bliższych i odleglejszych planów da z kolei świetne rezultaty na przykład przy pofalowanych polach w miejscach takich jak m.in. Toskania, Marche czy Morawy.
Dopiero w dalszej kolejności do fotografowania krajobrazu przyda się obiektyw standardowy, o najczęściej spotykanych zakresach ogniskowych pomiędzy szerokim kątem, a tele. Żeby nie nosić ze sobą trzech różnych obiektywów, można jednak wybrać kompromis w postaci obiektywu o zakresie np. 35-200 mm czy 24-240 mm.
Dlaczego obiektyw zmiennoogniskowy do fotografii krajobrazowej?
Jak zapewne zauważyłeś, wymieniona powyżej optyka to obiektywy zmiennoogniskowe. Chociaż obiektywy stałoogniskowe są cenione ze względu na wysoką jakość, a zwłaszcza jasność, w fotografii krajobrazowej zoomy są praktyczniejsze i bardziej uniwersalne, także w opinii profesjonalistów.
Bardzo jasne stałki są droższe i cięższe, a wyjąwszy fotografowanie w nocy, niekoniecznie mają przewagę nad optyką o nieco mniejszej światłosile. W pejzażach często pożądana jest przecież duża głębia ostrości. Jak najjaśniejszy obiektyw będzie rzecz jasna zaletą, jeśli chcesz uwiecznić nocne niebo lub zorzę polarną. We wszystkich pozostałych przypadkach zdecydowanie wystarczą maksymalne wartości przysłony na poziomie f/4.
Dobry statyw to sprzęt niemal obowiązkowy dla większości pejzażystów, bo bez niego nie da się eksperymentować z dłuższym czasem naświetlania. Mimo to mechanizm stabilizacji w obiektywie również się przydaje, zwłaszcza jeśli nie można skorzystać ze statywu. Podobnie jak uszczelnienie obiektywu, które pomaga przy niepogodzie.
Warto też, żeby obiektyw do krajobrazu być odporny na flarę. Optyka powinna pozwalać na dobre ujęcia pod światło, w których kontrast nie spada za bardzo. Rzecz jasna, w zależności od warunków oświetleniowych, profesjonalni fotografowie krajobrazu wykorzystuję też filtry połówkowe szare i polaryzacyjne.
Obiektywy do krajobrazu marki Sony
Najbardziej renomowane marki produkujące sprzęt fotograficzny dają szeroki wybór optyki, która sprawdzi się w fotografii krajobrazowej. W sklepie Sony Center znajdziesz na przykład ponad 20 obiektywów zmiennoogniskowych do aparatów bezlusterkowych (sprawdź: https://scentre.pl/shop/category/list?kategoria=obiektywy_z_mocowaniem_typu_e).
Do wyboru masz tak obiektywy szerokokątne, jak i teleobiektywy oraz modele o szerokim zakresie ogniskowych. Oferta obejmuje też zarówno liczne obiektywy do krajobrazu, które współpracują z aparatami pełnoklatkowymi, jak i wymienną optykę do matryc APS-C. Poniżej prezentujemy 6 wybranych obiektywów zmiennoogniskowych, które będą dobrym sprzętem do fotografii krajobrazowej.
1. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL1224G do pełnej klatki
Maksymalna przysłona: f/4;
Zakres ogniskowych: 12-24 mm.
2. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL1018 do pełnej klatki
Maksymalna przysłona: f/4;
Zakres ogniskowych: 10-18 mm.
3. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL24240 do pełnej klatki
Maksymalna przysłona: f/3,5-6,3;
Zakres ogniskowych: 24-240 mm.
4. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL70300G do pełnej klatki
Maksymalna przysłona: f/4,5-5,6;
Zakres ogniskowych: 70-300 mm.
5. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL18135 do aparatów APS-C
Maksymalna przysłona: f/3,5-5,6;
Zakres ogniskowych: 18-135 mm (27-202,5 mm w przeliczeniu na format pełnoklatkowy).
6. Obiektyw zmiennoogniskowy SEL70350G do aparatów APS-C
Maksymalna przysłona: f/4,5-6,3;
Zakres ogniskowych: 70-350 mm (105-525 mm w przeliczeniu na format pełnoklatkowy).
Artykuł sponsorowany
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!
Zaloguj się