Fotografia kulinarna - jak sprawić by zdjęcie wyglądało apetycznie?

Fotografia kulinarna w dużej mierze jest podobna do fotografii produktowej - z tą różnicą że w
przypadku 
żywności fotografowany obiekt bardzo szybko traci swoje walory estetyczne. Mamy więc bardzo mało czasu by uchwycić odpowiedni moment i zrobić zdjęcie. W związku z tym wszystkie kadry lepiej mieć wcześniej zaplanowane, by uniknąć sytuacji, w której nasza potrawa stanie się nieapetyczna. Zdecydowanie lepiej na odbiorcę będzie działać zdjęcie, na którym z nad porcji pysznego makaronu unosi się para, a świeży sos dopiero rozpływa się na boki, niż takie gdzie składniki zdążyły się zlać w jedną całość.
Najlepszym przykładem szybkości i zręczności jaką trzeba się wykazać przy robieniu zdjęć żywności są lody - pyszne, słodkie i uwielbiane przez większość ludzi niezależnie od wieku. Wyglądają bardzo apetycznie - zwykle przez pierwszą minutę po nałożeniu. Później bardzo szybko zaczynają się topić.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku bitej śmietany:

 

Zdjęcia wykonane w odstępie około minuty

Wyraźnie widać jak śmietana zaczęła wypływać z gofra

 

Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Fotografowanie jedzenia

By mieć odpowiednio dużo czasu na ustawienie naszej aranżacji i późniejsze zrobienie zdjęcia, wcześniej możemy ustawić większość elementów tła, a na miejsce jedzenia, które ma być fotografowane, podstawić podobny do niego przedmiot, żeby można było odpowiednio ustawić światło, dobrać odpowiednie parametry przysłony, balans bieli oraz dobrać inne elementy kompozycji.

Przykładowo: przy fotografowaniu wspomnianych wcześniej lodów użyłam zwiniętego w kulki ręcznika papierowego.

 

Fotografowane danie jest najważniejszym obiektem na zdjęciu i to właśnie ono powinno zwracać naszą uwagę, pamiętajmy więc o tym, by tej uwagi niechcący nie rozpraszać.

Żeby  osiągnąć ten efekt można między innymi:

  • rozmyć tło, które nie jest istotne dla fotografowanego obiektu (używając niskiej wartości przysłony np: f/2.8 lub zmieniając ogniskową na większą np: 200 mm)
  • zachować spójność kolorystyczną i znaczeniową - nie umieszczać obok zbyt jaskrawych elementów nie związanych z kompozycją (jeżeli na przykład fotografujemy białą bezę to starajmy się nie umieszczać w tle elementów, które nie mają związku z fotografowanym obiektem i odwracają uwagę swoim kolorem) -

 

Dobrze byłoby by każdy element tła miał swoje uzasadnienie - fotografując Ratatouille (rodzaj gulaszu warzywnego) umieśćmy w tle warzywa i przyprawy z których jest przyrządzony: cukinię, bakłażana, pomidory, cebulę, bazylię itp.

Warto też zastanowić się nad skojarzeniami związanymi z daną potrawą. Z jakiego kraju pochodzi? W jaki sposób jest podawana? Kiedy się ją jada? Jakie emocje się z nią kojarzą? Co chcemy pokazać poprzez przedstawienie jej w określony sposób na zdjęciu? Jakie skojarzenia i efekt chcemy uzyskać?  

 

Jakie elementy umieścić na zdjęciu? - przykładowe skojarzenia do kompozycji fotografii kulinarnej:

Stare deski - rustykalność, swojskość

Biel - elegancja, szyk, poranek, dzieciństwo

Błękity - lato, morze, plaża

Czerń w tle - sentyment, elegancja, design, dobrobyt

Komentarze

  • net-x

    28.02.2019 15:37

    I tego typu artykuły mogłyby się pojawiać cyklicznie ;) Można się nieco przyczepić do interpunkcji, ale czytało się dobrze.

  • lissa

    01.03.2019 23:14

    Fajny artykuł

  • 02.03.2019 19:04

    Autorka tekstu pisze o swoich pracach i swoich fotogtafiach. Kto zatem jest tą autorką? Nie jest to chyba anonimowe dzieło?
    Fajnie się czytało, wreszcie coś na miarę Czytelni serwisu foto

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!

Zaloguj się